Hudební obor |
Hudební obor je největší složkou ZUŠ Roztoky. V současnosti jej navštěvuje kolem 230 žáků. Výuka probíhá v souladu se Školním vzdělávacím programem. Přípravné studiumPřípravná hudební výchova (PHV)Přípravná hudební výchova je vedena zkušeným pedagogem. MgA. Alena Pavlíková byla členkou sboru Národního divadla. Svých zkušeností využívá při průzkumu hudebnosti v MŠ a náborech nových žáků v ZŠ, které pořádá ZUŠ každým rokem. Většina dětí začíná s výukou hry na hudební nástroj až ve II. pololetí PHV. První pololetí je tedy zaměřeno na rozvíjení přirozené muzikálnosti a hudebně rytmického cítění. Je také nutné nenásilnou formou seznámit žáky se základními hudebními pojmy. Základem výuky ovšem především zůstává zvládnutí orientace při čtení not v houslovém klíči v tónině C dur. Výuka probíhá zábavnou formou. K tomu volí učitel různé druhy soutěží a hudebních her, ve kterých mohou uspět i děti méně zdatné. Základní studiumHudební nauka (HN) 1. - 5. ročníkHudební nauka má na naší škole výbornou úroveň díky zkušeným a kreativním učitelům MgA. Aleně Pavlíkové (3.- 5.ročník) a Marii Rozsypalové (1.a 2. ročník). Děti jejich hodiny rády navštěvují. V prvním ročníku pokračují děti v upevňování základů získaných v PHV, rozvíjí se jejich intonační představivost formou různých národních, dětských i populárních písní. V dalších letech pokračují žáci v získávání všeobecných i odborných hudebních vědomostí. Pedagog upevňuje jejich růst formou testů a úkolů ze cvičných sešitů. Pestrost výuky je umocněna zařazováním hudebních her, poslechy reprodukované hudby, diaprojekcí a sledováním koncertů a hudebních představení na videu. Žáci za doprovodu pedagoga navštěvují koncerty a hudební představení a rozšiřují si tak své hudební i kulturní obzory. Strunné nástrojeSmyčcové odděleníHousleHra na smyčcové nástroje je mimořádně obtížná zejména na začátku studia. Na malé děti jsou kladeny vysoké požadavky na trpělivost při cvičení a intonaci. Štěpán Sklenička, který hře na housle v naší škole vyučuje má před sebou složitý úkol získat žáky pro náročnou práci. Mnozíz nich jsou zapojeni do práce v Komorním orchestru ZUŠ, který během posledních let zaznamenal veliký rozvoj. Dalším učitelem je Václav Sloup, který kromě sólového nástroje klade důraz na komorní hru různých žánrů. VioloncelloHru na violoncello učí člen orchestru Státní opery Praha Vladimír Sůva. Nahradil paní učitelku Miladu Dostálkovou, která odešla do důchodu. V současnosti hru na violoncello studuje 9 žáků. Drnkací odděleníKytaraHře na kytaru učí Marek Šaar. Jeho žáci zaznamenali řadu úspěchů na různých typech soutěží. Žáci prohlubují své dovednosti v Komorním orchestru ZUŠ. Vliv hry v orchestru je zpětně vidět i při samotné výuce nástroje a komorní hry. Děti se pravidelně prezentují na koncertech a dalších akcích školy sólovým a orchestrálním vystoupením, i komorní hrou (dua, tria, doprovody s flétnou). Elektrofonická kytaraElektrofonickou kytaru vyučuje na naší škole Václav Sloup. Výsledky své práce předvádí jeho žáci na veřejných akcích školy ( Roztocký babylon ) Klávesové nástrojeKlavírHru na klavír učí na naší škole Monika Fukasová, Iryna Sarabun a Josef Štefan a Lukáš Olejník. Klavírní oddělení má na naší škole velkou tradici a stále si drží dobrou úroveň. Je velkou výhodou, že každý z učitelů je svým zaměřením odlišný a má také rozdílné metody výuky. Mezi učiteli i přes tyto odlišnostmi panuje kolegiální, přátelská atmosféra, výměna zkušeností a sdělování informací o výuce. Dechové nástrojeDechové nástroje vícehlaséAkordeonAkordeon učí na naší škole Monika Fukasová. Akordeon je nástroj, který v průběhu posledních patnácti let téměř vymizel ze základních uměleckých škol. Výjimkou není ani okres Praha západ, kde je naše škola jedna z mála, která výuku hry na akordeon nabízí. Žáci úspěšně reprezentují školu při soutěžích ZUŠ. Dechové nástroje dřevěnéZobcové flétnyZobcová flétna sopránová je vhodným a žádaným nástrojem pro elementární výuku dětí už ve věku 5-6 let jako přípravný nástroj pro všechny dechové nástroje a také jako odrazový „hudební můstek“pro některé nástroje další (např. violoncello) . Zobcovou flétnu učí na naší ZUŠ renomovaná učitelka Hana Šulcová, Marie Rozsypalová, Marta Schäferová a Tomáš Kalous, člen orchestru Národního divadla. Při výuce děti získávají schopnost správně dýchat a manuálně zvládat tento nástroj. Žáci rychle dosáhnou možnost společné souhry, čímž se tříbí jejich hudební sluch, smysl pro rytmus a schopnost harmonického myšlení. Příčná flétnaHru na příčnou flétnu vyučují v naší škole Hana Šulcová, Marie Rozsypalová a Tomáš Kalous. Příčná flétna patří mezi dechové nastroje, na které většina žáků zpravidla přestupuje po předešlé dvou až čtyřleté hře na zobcovou flétnu. Předpokladem u těchto žáků jsou již zažité správné návyky dýchání a rozvinuté základní rytmické a hudební cítění. Hra na zobcovou flétnu není ovšem podmínkou ke hře na flétnu příčnou a je možné začít bez předešlé přípravy ve věku deseti až dvanácti let podle fyzických dispozic, rytmicko – hudebního cítění a všeobecných předpokladů k dalšímu hudebnímu vzdělávání. Do Komorního orchestru ZUŠ připravují učitelé i hráče na příčnou flétnu, kteří se stali nedílnou součást dechové sekce orchestru. KlarinetKlarinet učí na naší škole ředitel MgA. Bohumír Šlégl. . Žáci přichází většinou s předchozí průpravou na zobcovou flétnu. Děti začínají hrát po desátém roku věku (vyvinutý chrup, fyzické dispozice) obdobně jako u jiných dechových nástrojů. Žáci se realizují nejen v sólové, ale i v komorní hře (dua, tria, kvartety, kombinace s jinými nástroji). Také v komorním orchestru tvoří důležitou složku v dechové skupině. Své uplatnění najdou také při hře v dechovém orchestru. SaxofonyHru na saxofon učí na ZUŠ Marta Schäferová. Saxofon (soprán, alt, tenor, baryton) se začíná vyučovat vzhledem k fyzické náročnosti o něco později, než jiné dechové nástroje. Dechové nástroje žesťovéDechové nástroje žesťové učí zkušený orchestrální hráč, emeritní člen orchestru hl. města Prahy FOK Jiří Fousek. V žesťovém oddělení dechových nástrojů se vyučuje hře na trubku, lesní roh, pozoun a tubu. Specifickou vlastností těchto nástrojů je, že nemají žádný plátek ani strojek (jako u dřevěných nástrojů), který by vydával zvuk ale tón tvoří sám hráč kmitáním rtů v nátrubku. Dalším důležitým předpokladem je určitá fyzická vyspělost žáka, aby dokázal svůj nástroj bez problémů udržet a také vyvinutý chrup, protože o zuby se opírá nátrubek. Když je dítě ještě malé a chce hrát na dechový nástroj, má možnost začít se učit nejprve na zobcovou flétnu a potom časem přejít na zvolený žesťový nástroj. Také žesťové nástroje tvoří různá komorní uskupení. Pěvecké odděleníPěvecká hlasová výchovaPěveckou hlasovou výchovu učí MgA. Alena Pavlíková. Svou třídu má početně velmi dobře naplněnou. V nižších ročnících pracují děti ve skupinových výukách a ve sborovém zpěvu. Individuální výuku zvanou Pěvecká hlasová výchova studují děti starší nebo výjimečně hlasově nadané. Komorní orchestrZ malého několikačlenného souboru, který působil na naší školese během posledních let vyvinul komorní orchestr čítající 20-25 hráčů. Orchestr nemá typické složení smyčců, kromě houslí a violoncel zde hraje velká skupina kytar. Dechová skupina je variabilní, podle momentální situace a repertoáru.Uměleckým vedoucím je Štěpán Sklenička. Jeho zapálení pro věc, vnitřní charizma, kterým přesvědčuje hráče k hraničním výkonům a jeho schopnosti aranžérské jsou zárukou zdárného vývoje. V neposlední řadě je také nutno vyzdvihnout práci pedagogů jednotlivých nástrojů, kteří připravují žáky na hodinách a spolupráci pěveckého sboru, které kvalitu výkonů Komorního orchestru umocňují. |